paranna hyvinvointia

Jos kaipaat lisää hyvinvointia, et välttämättä tarvitse paljon aikaa tai rahaa. Nämä neljä keinoa ovat tutkittuja, ilmaisia ja helposti toteutettavissa lähes milloin tahansa. Olet ihan varmasti lukenut tai kuullut niistä joskus aiemminkin, mutta tiedätkö, miten monilla tavoilla ne lisäävät hyvinvointiasi?

1. Listaa vähintään kolme asiaa, joista olet kiitollinen

Miksi? Kiitollisuus auttaa huomaamaan ja arvostamaan olemassa olevia hyviä asioita. Sen avulla on helppo siirtää huomio kielteisistä asioista myönteisiin. Kiitollisuus on yhteydessä onnellisuuteen ja hyvinvointiin, ja se voi vaikuttaa positiivisesti jopa unen laatuun.

Miten? Kiitollisuutta helppo toteuttaa missä ja milloin tahansa. Et tarvitse edes paperia ja kynää, voit listata asioita mielessäsi. Kiitollisuuden kohteisiin kannattaa keskittyä rauhassa tunnetasolla, pelkkä ulkoinen listaaminen ei riitä. Kuvittele mielessäsi asia, josta olet kiitollinen, ja totea vaihtoehto: entä jos tätä asiaa ei olisikaan olemassa?

2. Kuuntele lempimusiikkiasi

Miksi? Lempimusiikin kuuntelu aktivoi aivojen palkitsemisjärjestelmän. Se lisää dopamiinin eritystä aivoissa, mikä lisää mielihyvän kokemusta. Musiikin myönteiset vaikutukset eivät kuitenkaan jää vain mielihyvän kokemukseen. Tässä on vain muutama esimerkki, miten musiikin kuuntelu (tai itse tuottaminen soittamalla tai laulamalla) vaikuttaa koko elimistöön.

Miten? Musiikki vaikuttaa välittömästi aivoihin, joten riittää kun laitat lempikappaleesi soimaan.

3. Kosketa ihmistä tai eläintä

Miksi? Koskettamisella on suora yhteys hormonitoimintaan. Hyvältä tuntuva kosketus lisää hyvinvointia edistämällä mielihyvähormoni oksitosiinin tuotantoa. Koskettaminen muun muassa lievittää stressiä, alentaa verenpainetta ja parantaa vastustuskykyä. Kosketuksen puuttuminen ei ole pikkujuttu: se voi pysäyttää lapsen kasvamisen ja aiheuttaa aikuiselle sairastamista ja masennusta.

Lemmikin silittämisellä on todettu olevan samankaltaisia terveyshyötyjä kuin ihmisen koskettamisella.

Miten? Mene jonkun kainaloon tai anna kainalopaikka toiselle. Paijaa lemmikkiä. Hipsuttele ja silittele läheisiä muuten vain tai ota kiinni kädestä. Kysy tarvittaessa lupa koskettamiseen. Ota jalkakylpy ja hiero sen jälkeen jalkapohjiasi ja varpaitasi. Laita kätesi lempeästi omalle poskellesi ja silitä.

4. Mene luontoon (vaikka vain 20 minuutiksi)

Miksi? Luonnossa oleskelun yhteyttä hyvinvointiin on tutkittu paljon. Lyhytkin aika luonnossa muun muassa alentaa verenpainetta ja tuottaa elpymisen kokemuksen. Professori Liisa Tyrväisen sanoin: ”Luonnon tarjoamat esteettiset elämykset ja vihreän ympäristön rentouttava vaikutus parantavat mielialaa ja palauttavat stressistä.”

Luonnon mikrobisto on monipuolisempaa kuin kaupunkiympäristön, minkä arvellaan parantavan vastustuskykyä ja suojaavan esim. allergioilta ja astmalta.

Miten? Lähde kävelylle lähiluontoon tai pidemmälle retkelle vaikka kansallispuistoon. Suunnittele työmatka tai ruokatunti niin, että pääset luontoympäristöön edes lyhyeksi aikaa.

lisää hyvinvointia